dijous, 29 de maig del 2008

Catalan leiçon nº4: ser i estar

Per Merike

Ser i estar, akò's una tortura pel mond qu'an un vèrb e pas qu'un per akò...
Ieu de çò que n'ai comprés:
- se cal pas fisar de l'utilizacion en castellà, perque fonciona pas parièr ( seriá estat tròp aisit)
- en cas de dobte, cal metre ser.


Las utilisacions de ser i estar:

qualitat constatada >>> SER > El president és nerviós (lo tip es totjorn suls nèrvis)
qualitat transitòria >>> ESTAR > El president està nerviós (perque Carla vòl pas venir a Rungis)

Localització puntual >> SER > Ma mare és al mercat i tornarà més tard.
Localització de posició o de durada >> ESTAR > Ma mare està al supermercat perquè hi treballa, és la seva feina. Ma mar estarà a cals veïns fins a la tarda.


La roba estesa està humida, quan l'entrarem ja serà eixuta.
S'estan a Sabadell però avui són a Barcelona



Las expressions...

Ser de

Naixement

Sóc del Masnou

No ser-hi tot

Sense enteniment

El Lluís sembla que no ho sigui tot.

Tant ser a algú

No importar a algú

Tant m'és una cosa com l'altra

Som-hi

Decisió d'emprendre una acció conjuntament

Anem a la platja? Som-hi!




Estar amb

Estar d'acord

Estic amb tu!

Estar de

Fer de

Està d'auxiliar d'infermeria

Estar en

Consistir

El problema està en la redacció

Estar per

Atendre

Ara estic per tu!

Estar-se a /en

Residir

M'estic a Olot

Estar-se amb

Conviure

El meu germà s'està amb els meus pares

Estar a/en/per

Trigar

Vaig estar dues hores per arribar a casa

Estar-hi

Estar d'acord

Hi estàs o no, amb el que et proposo

Estar ne (de)

Apreciar

N'està molt, del seu germà

Estar-se'n (de)

Abstenir-se

Se n'està, de fumar.


.

2 comentaris:

  1. Bé, això és realment meravellós!!!!! Gràcies!!! Aquesta és exactament la lliçó que necessitava. Molt bons exemples, també, sobre el president!! He de fer un enllaç a aquesta pàgina al meu lloc. No sé si el meu català millorarà com ja he seguit el teu suggeriment per utilitzar SER si no estic segur (quin és sempre). Això és un hobby molt útil! Em fa pensar. Ara se m'ha acceptat!!! Gràcies tant!!! Una abraçada!!

    ResponElimina
  2. «estar a la bòrda» en gascon explica que se podrà viure sobre la bòrda.
    En occitan avem èsser (ser), èstre, e estar ! E me sembla que los emplecs fonciónan tot parier qu'en catalan.
    Caldrà demandar aiçò a Jacme Taupiac o Gilabert Narioo, o Sauzet a Tolosa.

    ResponElimina

Mercé :)